امیری سواد کوهی مقاله دوم

«مقالۀ دوم»
نویسنده :
آقای امیری سوادکوهی
خدای متعال در آسمان پر فروغ ولایت و از پس ابرهای رحمتِ عفاف و نورانیت، بانوی با عظمتی را به جهان بشریت هدیه نمود که به عنوان ظرف وجودی آخرین ذخیرۀ عترت ، حامل اسرار نبوت و ودیعهای بی بدیل برای نجات بشریت بوده که با شکوه و رحمت الهیهاش تسکین بخش تلخیهای دوران غربت ولیّ خدا به شمار میرود .
حضرت نرجس خاتون  ، همسر با عظمت یازدهمین پیشوای مسلمانان جهان، حضرت امام حسن عسکری  و مادر مظلومۀ امام زمان ارواحنافداه ، شاهزادهای رومی از تبار جناب شمعون ، وصی حضرت مسیح میباشند که به مصالحی در تاریخ به سوسن ، صیقل ، ملیکه ، ریحانه و ... موصوف بود .
پدر ایشان «یشوعا» پسر قیصر روم شرقی و مادرش از نوادگان وصی مسیح به شمار میرفت .
نرجس خاتون  از نگاهی دیگر نهال مقدسی است که از بوستان کنیز خدا مریم  به گلزار ام ابیها و عصمت الله الکبری فاطمه زهرا  پیوند یافت.
آن دوشیزۀ پاکدامن و نیکبختی که در خواب بیدار شد و در عالم معنا ، خاتم پیامبران  و عیسی روح الله  با شکوهترین جشن عروسی را برای او فراهم آوردند و شگفت انگیزترین رویدادهای تاریخی به وقوع پیوست تا زمینۀ ولادت منجی عالم بشریت از مادری والاتبار و نیک سیرت فراهم آید و جهان برای طلوع آخرین خورشید ولایت در آسمان عترت مهیا گردد .
تلألوی نام نرجس  قبل از تولد در حدیث لوح
سالها قبل از رؤیت ظاهریِ ستارۀ وجودی حضرت نرجس خاتون  در افق موعود ، نام مبارک آن خاتون دوسرا به صراحت در حدیث لوح حضرت زهرا  بیان شد و جهان ، قرنها چشم انتظار درک حضور بانویی والاتبار از دیار روم بود .
جابر بن عبد الله انصاری میگوید : به محضر حضرت فاطمه زهرا  وارد شدم تا ولادت حسین  را تهنیت گویم که ناگاه صحیفهای در دست آن حضرت دیدم . عرض کردم : ای سرور زنان ! این صحیفهای که در دست شما میبینم چیست ؟ فرمود : اسامی ائمّه از فرزندان من در آن است ، گفتم : آن را به من بدهید تا در آن بنگرم . فرمود : ای جابر ! اگر منهی نبود ، چنین میکردم؛ ولی نهی شده است که جز پیامبر یا وصی و یا اهل بیت به آن دست بزند ؛ ولی به تو اجازه داده میشود که روی آن را بنگری و بدانی ! .
جابر میگوید : آن را تا آنجا خواندم که به نام مادر دوازدهمین وصی رسول خدا  رسیدم . در آن نوشته بود :
«...أَبُو الْقَاسِمِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ هُوَ حُجَّةُ اللَّه تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ الْقَائِمُ أُمُّهُ جَارِیةٌ اسْمُهَا نَرْجِسُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِمْ أَجمَعِینَ ؛ ابو القاسم فرزند حسن و او حجّت خدا بر خلقش میباشد . مادرش جاریهای به نام نرجس ، صلوات الله علیهم اجمعین است ».
از اینرو نام مبارک نرجس  در سالیان متمادی بر لسان مبارک ائمۀ هدی  و اولیای خدا ساری و جاری بود و بزرگان مکاتب از نور حضرتش بهره مند و با تمسک به مقام والایش به خدای متعال تقرب میجستند .
خاتون دو سرا در آیینۀ روایات
در این بین کلام صریح آل الله دربارۀ آن علیا مخدره از اسراری نهان خبر دارد که حقیقتاً ظرف وجودی منجی بشریت و امام امت آخرالزمان که خواهد بود ؟!.
بی بی نرجس خاتون  بانوی با کرامتی است که صفات والا و پر شوکتش حکایت از شخصیت عمیق و برجستهاشان دارد و آشنایی با وجود گرانسنگشان از آینۀ روایات ، عظمت مادر مظلومۀ امام زمان ارواحنافداه را بیش از پیش بر ما نمایان و تداعی می‌سازد .
در این باب مرجع عالیقدر و فقید شیعیان جهان ، دلباختۀ امام زمان ارواحنافداه ، مرحوم شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره در کتاب فاخر « منتخب الاثر » به نُه روایت از بیانات گران‌سنگ ائمه اطهار  اشاره نموده و بدان میپردازند .
از جملۀ احادیث نورانی اهل بیت عصمت و طهارت  دربارۀ حضرت نرجس خاتون  این است که پیشوایان دین و ائمۀ اطهار  از او به عنوان شایسته‌ترین کنیزان ، بهترین زنان و یا سرور زنان یاد کرده‌اند .
بهترين کنیزان
در ینابیع المودة آمده است که مدائنی می‌نویسد : امیرالمؤمنین علی  بعد از واقعۀ نهروان خطبهای خواند و در قسمتی از آن فرمود : ... پس‌ ‌ای فرزند بهترین کنیزان ! تا چه زمان منتظر می‌مانی ؟
امام صادق  نیز در پاسخ به سؤال ابابصیر که پرسید قائم شما اهل بیت  کیست ؟ فرمود :
ای ابابصیر ! قائم ما پنجمین فرزند پسرم موسی است ، پسر بهترین کنیزان ... .
بهترينِ زنان
در روایتی دیگر است که از حضرت باقر العلوم ارواحنافداه پرسیدند ؛ آیا منظور امیرالمؤمنین  از جملۀ « بِاَبی یَابْنَ خِیرةِ الإِمٰاء» یعنی پدرم فدای تو ای فرزند بهترین زنان حضرت فاطمه  است؟
حضرت فرمود :« فاطمة خیرالحرائر» فاطمه بهترین زنان آزاده است . یعنی مراد ، نرجس ، مادر حضرت حجت بن الحسن ارواحنافداه است .
سرور کنیزان
عالم آل محمّد ، حضرت امام رضا  نیز در پاسخ به سؤال یکی از شیعیان که قائم شما اهل بیت  کیست ؟ امام‌ زمان ارواحنافداه را با عظمت و شکوهِ مادر با کرامتشان معرفی نموده و فرمودند:
«الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی ابْنُ سَیدَةِ الْإِمَاءِ یُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کلِّ جَوْر ؛ چهارمین فرزند از فرزندان من و پسر سید کنیزان است. خداوند توسط او زمین را از هرستمی پاک خواهد کرد ».
سیّدۀ زنان
دومین پیشوای مسلمانان جهان ، حضرت امام حسن مجتبی پس از آتش بس با معاویه در جمع بیعت‌ کنندگانش ، مظلومانه سخن میگفتند و میفرمودند :
«چه می‌دانید که من چه کردم ! آنچه کردم بهتر است برای شیعیانم از آنچه که خورشید بر آن طلوع و غروب می‌کند . آیا من امام شما نیستم و طاعتم بر شما واجب نیست ؟! ...
پس خداوند متعال ولادت ( قائم ) او را مخفی نگاه داشته و او را غایب می‌کند . او نهمین فرزند برادرم حسین و پسر سیدۀ زنان ( سیدة الاماء ) است ».
نرجس، شاهزادۀ روم
«محمد بن عبد الجبار» روایت میکند : به محضر سرورم امام حسن عسکری  عرض کردم : ای پسر رسول خدا! جانم به فدایت باد! من دوست دارم بدانم بعد از شما امام و حجت خدا بر بندگان کیست ؟ فرمود : «إِنَّ الْإِمَامَ وَ الْحُجَّةَ بَعْدِی ابْنِی سَمِی رَسُولِ اللَّهِ  وَ کنیهُ الَّذِی هوَ خاتِمُ حُجَجِ اللَّه ؛ امام و حجت خدا بعد از من ، فرزند من است ، که همنام رسول خدا و هم کنیۀ آن حضرت میباشد . او [ پایان بخش و ] آخرین حجج الهی [ و خلیفه از خلفای پروردگار ] است ».
پرسیدم : مادرش چه کسی خواهد بود ؟ فرمود :
« مِنْ اِبْنَةِ ابْنُ قَیصَر مَلَک الرُّوم، ألا أنَّهُ سَیولَدُ وَ یغِیبُ عَنِ النَّاسِ غیبَةً طوِیلَةً ثُمَّ یظْهَرُ ؛ از دختر پسر قیصر ، نوۀ امپراطور روم . آگاه باش که او در آیندهای نزدیک متولد میشود ، و به زودی غایب میشود از میان مردم ، غیبتی طولانی سپس ظاهر میشود ».
بانوی عترت
حضرت حکیمه خاتون  « عمّۀ با کرامت امام عسکری  » که خود از بزرگ بانوان خاندان امامت است ، مادر بزرگوار امام زمان ارواحنافداه را بانوی خود و بانوی خاندان خویش می‌خواند و همواره خود را خدمتگزار او می‌دانست .
همچنین در حديث محمد بن عبد الله الطهوی از حضرت حكيمه خاتون  است كه حضرت إمام عسكری  در آن فرمودند: « ... هَذَا ابْنُ نَرْجِسَ‏ وَ هَذَا خَلِيفَتِي‏ مِنْ‏ بَعْدِي‏ وَ عَنْ قَلِيلٍ تَفْقِدُونَنِي فَاسْمَعِي وَ أَطِيعِي ... »
زیباترین واژه ها
واژههای زیبا و عطرآگین در کلام ائمه اطهار و توصیف گلها بر مادر خوبیها اشاره به آن داشته که حضرت نرجس خاتون  در مرتبۀ والایی از نورانیت قرار دارد که اهل بیت عصمت و طهارت  او را « بهترین » و « سیده » یاد نموده و حکیمه خاتون ، نام گلها را ( ریحانه ، سوسن و ... ) بر او نهاد تا تاریخ حریم منور او را چنین معطر و خوشبو استشمام کند و این در حالی است که آن زمانی که آل الله از مادر بقیت الله سخن می‌گفتند ، حضرت نرجس خاتون  هنوز به دنیا نیامده بود، و شاید پدرش « یشوعا » نیز دیده به جهان نگشوده بود .
بانوی برگزيده زمان خويش
وصف « ابن سَیِّدَة الإماءِ » و « ابن خیَرَة الإماء » در أحاديث ذیل اشاره به آن دارد كه ايشان يكی از برترين زنان عالم بعد از حضرت زهرا  است .
« سیّدة » ؛ یعنی بانو ، بی‌بی ، خاتون ، بزرگ ، شریفه ، فاضله ، دانا ، سرآمد ، والامقام ... بانویی كه مقام بلند و منیعی دارد .
« خيرة » ؛ زن برگزيده شده ، برترين ، بالاترين ، با خيرترين ، نيكوكارترين سرآمد و زن والامقام است .
واژۀ « إماء » که جمع أمَة است به‌معنای كنیز و مملوكه میباشد .
خلاصۀ سخن آنکه حضرت نرجس خاتون  از چنان جایگاه رفیعی نزد قرآن و عترت برخوردارند که معصومین چنین لب به مدحش گشودند و بر او مباهات مینمودند .
خاتون دوسرا
آری! در میان میلیونها بانوى پرده نشین که در نیمه قرن سوم هجرى در شرق و غرب جهان در سرا پردۀ عفت و پاکى جاى داشتند ، آفریدگار جهان تنها در یکى از آنان این لیاقت و شایستگى را به ودیعت نهاده بود که وعاء نور یزدان قرار بگیرد ، به سرا پرده خاندان عصمت و طهارت  راه یابد ، و خورشید فروزان امامت از برج او طالع گردد .
این که بانوى بى همتا ، ملکه دو سرا، مادر یوسف زهرا، و وعاء نور خدا ، دخت یشوعا و از تبار حواریون حضرت عیسى - على نبینا و آله و علیه السلام - انتخاب شده است .
خداوند حکیم از روى حکمت بالغهاش مادر فرمانرواى جهان هستى حضرت حجت ابن الحسن المهدى  را از کاخ امپراطورى قیصر روم و پایتخت بیزانس برگزیده است .
فرعون دهها هزار کودک را سر برید تا از تولد حضرت موسى  جلوگیرى کند ولى ، خدا خواست که حضرت موسى  در خانه فرعون زندگى کند و پرورش یابد و سرانجام طومار عمر فرعون به دست او در هم پیچد .
کسرى و قیصر نیز قرنها با مسلمانان جنگیدند تا از گسترش اسلام در بلاد پارس و بیزانس جلوگیرى کنند ولى خدا خواست که در هم کوبنده اکاسره و قیاصره از تبار کسرى و قیصر باشد .
حافظ سرّ بزرگ خاندان امامت
حضرت نرجس‌ خاتون  به‌ واسطۀ صفای‌ باطن‌ و نور عبادات‌ به‌ جایی‌ می‌رسد که‌ گنجینۀ رازهای‌ الهی‌ می‌شود. آنجا که‌ در زیارتنامه‌ او می‌خوانیم ‌: « وَ الْمُسْتَوْدَعَةُ أَسْرَارَ رَبِّ الْعَالَمِينَ ؛ [ سلام‌ بر تو ای‌ کسی‌ که‌] اسرار و رازهای‌ الهی‌ به‌ تو سپرده‌ شده‌ است‌ ».
شاید منظور از اسرار پروردگار جهانیان‌ وجود مقدس‌ امام‌ زمان‌ ارواحنافداه است‌ که‌ مدتی‌ نـزد نــرجس‌ خاتون  به‌ ودیعه‌ نهاده‌ شد و شاید کراماتی‌ که‌ خداوند به‌ خاطر شایستگی‌ او به‌ وی‌ عطا نمود، مورد نظر است‌ چنانچه‌ در قسمتهای‌ پایانی‌ زیارتنامه‌ ایشان‌ می‌خوانیم‌ که ‌:
«فهناک‌ الله بما منحک‌ من‌ الکرام و امراک‌. پس‌ گوارا کند خداوند بر تو آن‌ کرامتی‌ را که‌ به‌ تو بخشید و آن‌ را برای‌ تو سودمند گرداند».
امام‌ زمان‌  یکی‌ از اسرار الهی‌ بود که‌ تولدش‌ مخفیانه‌ و زندگی‌اش‌ نیز از اسرار آسمانی‌ است . نرجس‌ خاتون نیز بهترین‌ حافظ این‌ سر بود .
امام‌ حسن‌ عسکری‌  به‌ عمه‌ خویش‌ حکیمه‌ خاتون فرمود:
( در طلیعۀ فجر آثار جنین‌ بر تو ظاهر می‌شود ؛ زیرا مثل‌ او ( نرجس ‌) مثل‌ مادر موسی‌ است‌ که‌ تا هنگام‌ ولادت‌ اثری‌ از بارداری‌ او ظاهر نشده‌ و احدی‌ از حال‌ او آگاه‌ نگردید .)
تکرار تاریخ
در تاریخ‌ ، چند مادر بزرگوار وجود دارد که‌ در بارداری‌ با هم‌ شباهت‌ دارند . مادر حضرت‌ ابراهیم‌ و حضـرت‌ موسی ‌، مادر امام‌ رضا  و نرجس‌ خاتون  که از این‌ مادران‌ هستند . این‌ مادران‌ بـرجسته‌ به‌ یقین‌ از وضع حمل خود اطلاع‌ داشتند ، ولی‌ به‌ علت‌ آگاهی‌ از وضعیت‌ سیاسی‌ و فرهنگی‌ زمان‌ خویش‌ این‌ سِرّ را همچنان‌ تا هنگام‌ ولادت‌ فرزند حفظ می‌کردند و اگر چنین‌ نبود در زیارتنامۀ خاتون سامراء ، حضرت نرجس از صفت‌ ( حافظ سر الله ) یاد نمی‌شد ؛ زیرا این‌ فضیلت‌ آنگاه‌ وجود دارد که‌ شخص‌ از وجود سِرّ باخبر باشد . در زیارتنامه ایشان می‌خوانیم ‌: « أَشْهَدُ أَنَّكِ ... وَ حَفِظْتِ سِرَّ اللَّهِ ، وَ حَمَلْتِ وَلِيَّ اللَّهِ ، وَ بَالَغْتِ فِي حِفْظِ حُجَّةِ اللَّهِ ؛ شهادت‌ می‌دهم‌ که‌ تو ... و نگاه‌ داشتی‌ راز خدا را و ولی‌ خدا را حمل‌ کردی‌ و در نگهداری‌ حجت‌ خدا تلاش‌ کردی‌ ».
آنچه که در حیات طیبۀ حضرت نرجس خاتون  اهمیت دارد این نکته است که آن بانوی بزرگوار در عظمت و برتری به جایی رسید که مادر امام زمان ارواحنافداه شد و در شرایط سیاسی اجتماعی سخت و خطرناکی وارد خانۀ امامت شـد.
نقش حضرت نرجس خاتون  در طول دوران حیات نورانیشان و به خصوص سالهای آغازین عصر غیبت ، بسیار مهم و سرنوشت ساز بود .
آن بانوی با فضیلت که در فضای اختناق آمیز سامرّا در آن زمان و نگرانیهای مادرانهاش ، برای حفظ جان حضرت مهدی  فداکاریهای بیشائبهای انجام داد و رنج زندان ، آزار ، اذیت و بازداشتهای طولانی را تحمل نمود و انواع خطرها و رفتار آزار دهنده مأموران حکومت عباسی را به جان خرید تا بتواند سرّ بزرگ خاندان امامت را حفظ نموده و از یگانه مـنجی عالم حـضرت بقیت الله الاعظم  دفع خطر نماید .
آبروی حضرت نرجس خاتون  نزد خدا
حضرت نرجس خاتون  به خاطر از خودگذشتگیهایش در محافظت از امام زمان ارواحنافداه و دفاع جانانهاش از حریم امامت ، از زنان آبرودار و صاحب مقام نزد خدای سبحان بوده كه درگاهش پناهگاه بی كسان و نااميدان شده است . از اينرو ، نزد مسلمانان و دلباختگان آل الله  ، منزلتی والا دارد و كرامتهايی از او نقل كردهاند .
از فضائل و ویژگیهای مقام والای حضرت نرجس خاتون  مستجاب الدعوة بودن آن مادر بزرگوار نزد خداوند است تا جایی که این ادعا به تواتر برای اهل این زمان ثابت شده است .
از این رو اولیای خدا روشهای مختلفی را بر اساس آنچه نزد خود میپنداشتند به مردم توصیه نموده و مردم را به توسل به ذیل عنایات مادر با عظمت امام زمان ارواحنافداه دعوت میکردند .
راه های توسل به حضرت نرجس خاتون 
ميرزای شیرازی و دعوت از مردم به توسل به حضرت نرجس خاتون 
آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی  ( میرزای دوم ) ، در جریان بیماری وبا به اهالی سامرا حکم فرمودند : همۀ مردم ، به مدت ده روز ، مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند و ثواب آن را به روح نرجس خاتون والده ماجده حضرت حجت بن الحسن  هدیه نمایند تا آن حضرت در پیشگاه خداوند شفاعت کند که خداوند شیعیان این سامان را از بیماری مهلک وبا نجات دهد و فرمودند : من ضامن می‌شوم هر کس این عمل را انجام دهد ، مبتلا به عارضه وبا نگردد . [ و چنین شد ].

آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله‌العالی و دعوت از مردم به توسل به حضرت نرجس خاتون  برای دفع کرونا و ...
از آن‌جا که دعای دسته جمعی ، مورد تاکید و مقرون به استجابت است ، توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانوده ، رأس ساعت یازده شب نیمۀ شعبان ، دعای [ الهی عظم البلاء ] را خوانده و بعد از آن یک سورۀ حمد ، هدیه به حضرت نرجس خاتون  ، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان  نمایند .
همچنین حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی می فرمودند :
کسی که هر شب سوره یاسین را قبل خواب بخواند و ثواب قرائت آن سوره شریفه را هدیه بدهد به روح حجه الله علی الحجج حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه  و هر روز بعد از نماز صبح دعای عهد بخواند و هدیه بدهد به روح مادر مکرمه امام زمان( روحی له الفداء ) خانم نرجس خاتون  قطعاً عاقبت به خیر خواهد شد چه بخواهد و چه نخواهد .
همچنین معظم له در دستورالعملی برای شفای مؤسس دهۀ غدیر ، مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه قدس سره به توسل به حضرت نرجس خاتون  تاکید نمودند که بدین شرح میباشد :
الف . ختم قرآن یکی به نیت حضرت نرجس خاتون  و دیگری به نیت حضرت نفیسه خاتون .
ب . یک گوسفند قربانی کنید و فقط بین فقرا توزیع کنید .
ج . ۷۰ مرتبه سورۀ حمد در موضع درد خوانده شود .
بیان آیت الله مجتهدی از توسل بزرگان به حضرت نرجس خاتون 
مرحوم آیت الله مجتهدی  در درس اخلاقشان میفرمودند :
چهل سال پیش ، من گرفتاری داشتم . آیت الله سیبویه ، عموی مرحوم آیت الله میرزا احمد آقای سیبویه واعظ که در کربلا ساکن و صاحب رساله بودند به من فرمودند : بـه حضرت نرجس خاتون ، مادر امام زمان  متوسّل شوید . ایشان چون مادر ولیّ وقت ما هستند ، به فرزندشان میفرمایند که : پسرم! این شخص به من متوسّل شده. خواستهاش را بده.
هزار صلوات یا یک ختم قرآن نذر ایشان کن تا گرفتاریت برطرف شود ...[ و چنین شد ].
توسّل به حضرت نرجس خاتون 
دو رکعت نماز حاجت بخوانید . بعد سیصد و سیزده مرتبه صلوات بفرستید و یک بار « سورۀ مبارکة انا فتحنا» را قرائت کنید و ثواب آن را به حضرت نرجس خاتون ، مادر گرامی حضرت امام زمان ارواحنافداه هدیه کنید .
شیخ جعفر مجتهدی
به مسجد جمکران مشرف شوید و نماز حضرت را بخوانید و ثوابش را به روح منوّرۀ مادر بزرگوارشان بی بی نرجس خاتون  هدیه کنید . و پس از پایان صلواتهایی که در سجده بعد از نماز گفته میشود ، رو به قبله بنشینید و سیصد و سیزده مرتبه « یا حجّة الله » بگویید . سپس به حضرت نرجس خاتون  عرض کنید : « شما به فرزند عزیزتان امام عصر  بگویید مشکل مرا رفع کنند .» چون احسان و اکرام والدین واجب است، حتماً حضرت عنایت می‌فرمایند .[ و چنين شد.].
راز استجابت در توسل به حضرت نرجس خاتون 
« تشرف خادم حرم عسکریین  با توسل به نرجس خاتون  و شفای بیمار سرطانی »
یکی از خدّام مخلص و با صفای حرم مطهر امامین عسکریین  در سامرا به نام سید عدنان که در شهر کوت زندگی میکرد و برای خادمی حرم در سامرا مستقر میشد ، کرامت شگفتی را نقل میکند که نتیجۀ توسل به مادر با عظمت امام زمان ارواحنافداه ، حضرت نرجس خاتون  میباشد .
سید عدنان میگوید : مدتی بود که همسرم به بیماری سرطان مبتلا شده بود و هر چه برای مداوایش تلاش کردیم راه بجایی نمیبردیم و روز به روز حالش بد میشد .
از آنجایی که مفتخر به خادمی درگاه عسکریین بودم به حضرت هادی  و سپس به امام عسکری  و امام زمان ارواحنافداه متوسل شدم پاسخی نشنیدم و در اضطراری سخت فرو رفتم . گویا شفای همسرم را به دیگری حواله نموده بودند و در آن مقام پاسخی به من نمیدادند .
پس از توسلات عدیده به دلم افتاد که دست التجاء و توسل را به سمت خاتون سامراء ، مادر مظلومۀ امام زمان ارواحنافداه ، حضرت نرجس خاتون  بگشایم و به آن بانوی با فضیلت متوسل شوم ، تا شاید به عظمت عروس حضرت زهرا  گوشۀ چشمی به ما کنند .
با اضطرار و دلی شکسته به حرم مطهّر مشرّف شدم و مستقیماً به سمت قبر مطهر حضرت نرجس سلام الله علیها رفتم و خود را به ضریح مطهر چسبانیدم و به مادر خوبیها متوسل شدم .
به بی بی عرضه داشتم :
بی‌بی جان ! من خادم حرم شما هستم !، جاروب کش آستان با کرامت شما هستم. همسرم به سرطان مبتلا شده ، خودتان عنایت بفرمایید و شفایش دهید... ، گوشۀ چشمی کنید . به غیر از در خانۀ شما کجا روم ؟! اگر نوکر مشکلی داشت ، به اربابش نگوید به چه کسی میتواند بگوید ؟! من هر چه به آقازادهتان امام زمان ارواحنافداه میگویم توجهی نمیکنند! هر چه به امام عسکری و امام هادی  متوسل شدم خبری نیست!. دست به دامان شما شدم . شما به آقا زادهتان حجت بن الحسن ارواحنافداه بفرمایید که فکری به حال من بیچاره و سرطان زنم بکنند .
درد دلها و عقده گشاییها کردم و با چشمی اشکبار از حرم بیرون آمدم .
تا وارد ایوان حرم مطهّر شدم ، دیدم وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه تشریف آوردند .
وقتی نگاه مبارکشان به من افتاد سبقت در سلام داشته و با لحنی زیبا و مهربان خطاب به من جمله‌ای به این مضمون فرمودند :
... می‌دانی مرا از کدامین سرزمین به اینجا کشانیدی و چنین به مادرم شکوه نمودی ؟ می‌دانی تا چه اندازه گرفتاری دارم ؟ چقدر در پی نجات مردم مشغولم ؟ هزاران هزار نفر در دنیا من را صدا می‌زنند و به من متوسل می شوند. آیا میدانی از کجا سوی تو آمدم ؟
سپس حضرت روی سکویی در صحن ایوان نشستند و من هم در خدمتشان ایستاده بودم . از مهابت و عظمت حضرت ، بدنم خشکیده بود و همین‌طور از سر و صورتم عرق می‌ریخت . مثل چوب خشک شده بودم .
همین‌طور که عرق می‌ریختم ، حضرت چند مرتبه با انگشت مبارکشان عرق را از پیشانی من پاک کردند و دو بار پیشانی مرا بوسیدند .
بعد در خدمتشان به سرداب مقدّس رفتیم و به عبادت مشغول شدند و حدود دو ساعت در خدمتشان بودم .
بعد حضرت به من فرمودند : برو به کوت ، وقتی به کوت رسیدی ، من دو مرتبه به آنجا می‌آیم و خانمت شفا پیدا می‌کند .
بعد از آن دو مرتبه به کوت رفتم و حضرت دو مرتبه تشریف آوردند و خانمم شفا پیدا می‌کند .
در خلال این دیدار به امام زمان عرضه داشتم ، آقا من میترسم و نگرانم .
حضرت فرمودند : برای چه ؟!
عرض کردم : ... مولای من ! تولیت حرم عوض شده است و مدیران تغییر میکنند . می‌ترسم توفیق خدمت حرم سامرا را از من بگیرند .
حضرت فرمودند :
« چه کسی جرأت دارد تو را بیرون کند‌ تا من نخواستم ؟ تو متوجه نیستی! چند بار من مهدی ، حجت خدا آمده‌ام و کنار تو نشسته‌ام ، با تو غذا خورده‌ام ... و تو متوجه نبوده‌ای ... ».
... و چنین شد به عنایت حضرت نرجس خاتون  همسرم شفا گرفت و من هم به زیارت مولایم امام زمان ارواحنافداه نائل شدم و خادمیام در حرم عسکریین  تثبیت شد.