نور ولایت ، خانم صفاتی

نور ولایت در قلب مطهّر حضرت نرجس
مجتهده ولایی و استاد حوزۀ علمیّۀ قم برای بانوان ، حاجیه خانم زهره صفاتی (مشهور به بانو مجتهدۀ صفاتی ) از بنیان گذاران حوزۀ علمیّۀ خواهران قم
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
و صلّی اللّه علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین
درود بر پیامبر عظیم الشأن اسلام و خاندان طاهرین آن حضرت . خداوند ، اسلام عزیز را به ما ارزانی داشت تا به سعادت ابدی انسان را رهنمون باشد .
حقیقت اسلام به دو امر قوام دارد . یکی مقام ولایت و دیگری رسالت. مقام ولایت ، مقام ایجاد است و مقام رسالت مقام تکمیل و فعلیت است . « بنا خلق الوری » و « بنا رزق الوراء » به مقام ولایت حضرات معصوم  اشاره دارد .
به تحقیق این نفس انسانی ، حیثیت روحانی و مبداً قرب الهی دارد : « وَ نَفَخْتُ‏ فِيهِ‏ مِنْ‏ رُوحِي‏ » رسول خدا دارای دو مقام بودند مقام ولایت که مقام ایجاد است و مقام رسالت که مقام تکمیل است .
مقام ولایت تعبیرات مختلف دارد . یکی از آنها مقام عبدیّت میباشد . بر این اساس در تشهد نماز فرموند : « أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً عَبْدُهُ‏ وَ رَسُولُه‏ ».
همۀ انبیا و اولیا و مقربین در عهد معهود پیمان و میثاق داشتند « وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً » و موظف به اظهار و اقرار در محضر ربوبی پروردگار حق متعال و جمیع ملائکه و روح القدس بودهاند .
مقام ولایت ، مقام ایجاد است و بر اساس همین سرّ ، خداوند تبارک و تعالی به نبی مکرم اسلام  امر به ابلاغ تمامیت رسالت نمود به حدی که « وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ » و این بیان صریحی است در منوط نمودن مقام سالت به مقام ولایت .
شناخت نسبت به مقام ولایت مطلقۀ پیامبر و خاندان مطهّر آن حضرت گنجینهای است که خداوند به دوستداران این راه افاضه میکند . یکی از برجستهترین ویژگی حضرت نرجس خاتون  سوختن گرد شمع ولایت علی  و اهل بیت  است . داستان پر رمز و راز این بانوی بزرگ و انتقال از قصر پادشاه روم به خانۀ امام هادی  چیزی نیست که آن را به صورت یک اتفاق و رخ داد عادی تلقی کرد . بلکه این واقعۀ مهم پر از رمز و راز است ، هر چه هست حاکی از نورانی شدن ضمیر و قلب مطهّر حضرت نرجس خاتون  به نور ولایت است ، همان چیزی که او را بی قرار و شیفتۀ رسیدن به این نور نمود . او که از تبار شمعون وصی حضرت عیسی  است با آمدن به خانۀ امام هادی  و پیوند ازدواج او با ابومحمد امام حسن عسکری  در واقع بین خاندان شمعون و خاندان آل محمد  پیوند زده شد .
حضرت نرجس خاتون  این شایستگی و ظرفیت را داشت تا حامل خاتم اوصیاء و حقیقت همۀ انبیاء و اولیاء باشد و اسرار پروردگار جهانیان در دامن پاک نرجس خاتون  که همان منجی جهان بشریت است پرورش یافت . و وضع حملش مانند مادر موسی  است ؛ زیرا هنگام ولادت اثری از بارداری در او ظاهر نشده و کسی از حال او آگاه نبود . او ظرف وجود نورانی امام عصر  و محل ودیعۀ اسرار خداوند و گنجینۀ اسرار الهی است ؛ زیرا حضرت مهدی  سرّ الله است و نرجس خاتون  امانتدار آن امانت الهی است و او به نیکوترین وجه از آن محافظت نمود و او را سرپرستی و نگهداری کرد و امانت دار امینی بود و در نگهداری ولی خدا سخت کوش بود . و لذا در فرازی از زیارت این بانوی دو سرا خطاب به ایشان عرضه میداریم که : شما در نگهداری حجت خدا سخت کوشیدی و نسبت به پیوند با فرزندان رسول خدا رغبت ورزیدی در حالی که به حقشان عارف و به صدقشان مؤمن و به مقامشان معترف و به کارشان بینا و بر آنان غمخوار بودی و محبت آنان را بر محبت دیگران ترجیح دادی . مادر والا گوهر حضرت ولی عصر  حضرت نرجس خاتون  از پیش ، مورد توجه امامان معصوم  بوده و در معرفی حضرت ولی عصر  با ویژگیهای حضرت نرجس خاتون  معرفی میشود .
خداوندا ! ما را به راه اسلام و ولایت اهل بیت  ثابت قدم بدار . در پایان از همۀ دست اندرکاران این برنامۀ معنوی سپاسگزارم و توفیق بزرگوران را از خداوند متعال خواهانم .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
زهره صفاتی
10 رجب 1444
12 بهمن 1401